«Інтернет –небезпека сьогодення»
Ішова Вікторія
Олександрівна,
вчитель
початкових класів,
Комунальний заклад «НВО №33
«Загальноосвітня школа І –ІІІ ст.,
дошкільний навчальний заклад
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Кількість користувачів
мобільних телефонів та інтернету щодня невпинно збільшується. Більшою їхньою
частиною є молодь. Особливу небезпеку незахищений інформаційний простір
приховує для дітей. Інтернет може містити інформацію агресивного чи соціально
небезпечного змісту. А надання переваги віртуальному світу перед реальним справляє
негативний вплив на психіку і здоров’я дитини та може погіршити не тільки зір,
поставу та сон, але й викликати тривожність, дратівливість, соціальну
дезадаптованість і узалежнену поведінку. Для когось інтернет може бути єдиним
джерелом спілкування, але слід враховувати те, що віртуальна реальність ніколи
не замінить гармонійних взаємин і повноцінного спілкування між людьми.
Наше завдання як дорослих і батьків -
навчити дітей використовувати інтернет правильно. Так само, як ми вчимо дітей
безпеки в реальному житті - на вулиці та дорозі, нам необхідно навчити їх
безпечній поведінці у віртуальному житті - в інтернеті.
Обговорення проблеми почалося порівняно
недавно. У 1994 році Кімберлі Янг, американський психолог з Пітсбургського
університету, помістила на web-сайт спеціальний опитувальник. Незабаром вона
одержала майже 500 відповідей, з яких близько 400 були відправлені, відповідно
до обраного критерію, Інтернет-залежними користувачами. К. Янг – один з
найвідоміших експертів у цій області. Вона написала книгу "Піймані в
мережу" та організувала центр психологічної допомоги тим, які страждають
від Інтернет-залежності. [2, с.7-8].
Інтернет-технології стали природною
частиною життя дітей і сучасної молоді. Невміння працювати з комп’ютером і
орієнтуватися в інтернет-про- сторі в сучасному суспільстві можна порівняти з
невмінням писати й читати. Комп'ютер є не тільки розвагою, але й засобом
спілкування, самовираження та розвитку. У кіберпросторі існує велика кількість
спеціальних сайтів, адресованих дітям різного віку. Самостійне пізнання
інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її
додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв'язання
задач. Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти,
які добре знають комп'ютер та інтернет більш адекватно оцінюють свої здібності
та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно
орієнтуватись у віртуальному просторі дитині треба вчитися структурувати великі
потоки інформації, дотримуючись основних правил безпеки в мережі [1, с.12-15].
Чим приваблює Інтернет дітей і
підлітків?
Різноманітне
спілкування.
Утамування
інформаційного голоду.
Пошук нових форм
самовираження.
Анонімність і
віртуальна свобода
Відчуття спільності
та приналежності до групи.
Навчальні, розвиваючі та розважальні
інтернет-ресурси орієнтовані на дітей будь-якого віку. За їх допомогою діти в
цікавій ігровій формі засвоюють основи письма та лічби, вчаться малювати та
моделювати, привчаються до самостійної роботи і складають уявлення про
навколишній світ. Розв’язання цікавих задач формує у дошкільників навички
навчальної діяльності. До завдань розвиваючих програм та ігор входить також
удосконалення пам’яті, уваги, мислення, логіки, спостережливості, тренування
швидкості реакції та ін. Існує багато ігор, що водночас мають виховну і освітню
основу та здатні викликати інтерес дітей шкільного віку до економіки,
соціології, історії, літератури. Інтерактивні ігри на кшталт «розфарбуй сам»
містять коментарі, що пояснюють і спрямовують дії дитини. Працюючи з такими
програмами, дитина має можливість оцінювати, доопрацьовувати і виправляти
результати власної праці. Логічні ігри розвивають мислення і просторову уяву,
можливість дитині вчитися розпізнавати та запам’ятовувати різноманітні
геометричні фігури й кольори). Діти дошкільного і шкільного віку із
задоволенням проходять етапи навчальної гри знову і знову. Численні повторення
сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу та стимулюють до самостійного
пошуку найбільш ефективних шляхів вирішення поставлених задач. Мережеві освітні
ресурси для підлітків допомагають прискорити й оптимізувати процес навчання,
підвищують якість навчання завдяки максимальній структурованості та цікавій
формі викладення навчального матеріалу. Діти засвоюють нові цифрові технології
та вчаться вільно орієнтуватися в інформаційному просторі.
Отже, сучасний підхід дозволяє підвищити
якість і швидкість усвідомлення, розуміння та запам’ятовування навчального
матеріалу [3, с. 76-81]
Інтернт загрози для дітей
Діти, як найбільш активна й допитлива
аудиторія, часто першими знайомляться з новими технологіями, такими як
інтернет, випереджаючи в технічній освіченості батьків. У цьому є позитивний
бік: підвищення рівня ерудиції, формування навичок спілкування з людьми.
Але є й негативний: відсутність життєвого
досвіду, як правило, підвищує ризик
- зіткнутися з
онлайн- загрозами:
- онлайн- насилля;
- шахрайство;
- порнографія;
- отримання особистої
інформації метою злочинного використання
76%батьків не знають, які сайти відвідують їхні діти.
а ви знаєте?
Тривожна статистика:
понад 28% опитаних
дітей готові надіслати свої фотокартки незнайомцям у Мережі.;
17% без вагань
повідомляють інформацію про себе і свою родину – адресу, професію, графік
роботи батьків,
наявність цінних
речей у домі…
Навіщо незнайомцям така інформація, діти, як
правило, не замислюються.
22%дітей періодично
потрапляють на сайти для дорослих.
28%дітей,побачивши в
Інтернеті рекламу алкоголю або тютюну, хоча б один раз спробували їх купити,
а 11%− спробували
купувати наркотики.
близько 14% опитаних
час від часу відправляють платні SMS за бонуси в онлайн-іграх і лише деякі
звертають увагу на вартість послуги.
Дослідження «Київстар» також виявило: 87%
батьків вважають, що саме вони повинні навчати дітей правилам безпеки
користування інтернетом. Однак лише у 18% випадків дорослі перевіряють, які
сайти відвідує дитина. Причини різні – хтось не знає, які ресурси можуть бути
небезпечними, а хтось не вміє користуватися журналом відвідування сайтів.
Третина батьків (32%) – стурбовані тим, що у дитини погіршується зір від роботи
з комп’ютером, тому зазвичай обмежують дитині час користування Мережею. Тільки
11% батьків знають про такі онлайн-загрози, як «дорослий» контент, азартні
ігри, онлайн- насилля, кіберзлочинність.
За
статистикою:
1.
Школярів
цікавлять такі ресурси Мережі, як YouTube, Google и Facebook, Wikipedia, eBay и
MySpace, а також фан-сайти.
2. Хлопчики легше сприймають інформацію, що
несуть зображення, а дівчата надають перевагу текстам.
3. Для дівчаток найбільша складність – це
навігація сайтів і особливості користування ресурсами інтернет.
4. Хлопчики швидше орієнтуються в ресурсах сайтів
і в навігації.
5. Дівчата під час роботи з комп’ютером
звертаються за допомогою до дорослих, а хлопчики намагаються самостійно
розібратися у проблемі та знайти її розв’язання.
6. Хлопчики віддають перевагу інтернет-магазинам,
іграм і «дорослим» ресурсам, а дівчата – музичним сайтам, розважальним ресурсам
і сайтам, присвяченим відомим особистостям.
До соціальних мереж хлопчики і дівчата виявляють однаковий інтерес.
Хлопчики частіше за дівчат відвідують порнографічні сайти і сайти з еротичним
змістом [4, с. 36-43].
П’ять основних правил онлайн – поведінки
1. Усвідомити важливість захисту своєї та чужої приватної інформації та
не розповсюджувати конфіденційну інформацію у мережі;
2. Поводитися в інтернеті так само, як у реальному житті, зокрема,
слідувати етичним нормам та правилам;
3. Не надто довіряти незнайомим людям у Мережі - віртуальний
співрозмовник може видавати себе за іншого;
4.Пам’ятати, що віртуальні покупки коштують реальних грошей;
5. Звертатися за порадою до батьків у будь-якій неоднозначній або незрозумілій
ситуації.
Головні ознаки початку залежності:
—
небажання залишити роботу або гру на комп'ютері;
—роздратування
через вимушені відволікання;
—
нездатність або небажання спланувати заздалегідь кінець роботи або гри на
комп'ютері;
—надмірні
грошові витрати на постійне оновлення програмового забезпечення та пристроїв
комп'ютера;
—
забування про домашні справи, навчання, домовленості, зустрічі тощо упродовж
роботи або гри на комп'ютері;
—
нехтування власним здоров'ям, гігієною й сном на користь спілкування з
комп'ютером;
—
готовність задовольнятися нерегулярним, випадковим харчуванням, не залишаючи
комп'ютера;
—
відчуття емоційного піднесення під час роботи або гри на комп'ютері;
—
зловживання кавою та іншими психостимуляторами;
—
обговорення комп'ютерної тематики з усіма, хто хоча б трохи розуміється на цьому.
Отже,
на сьогоднішній день Інтернет-залежність не визнається особливим захворюванням.
Не існує психологічного чи психіатричного діагнозу: «Інтернет-залежність». У
порівнянні із залежностями від алкоголю і наркотиків, залежність від Інтернету
в меншій мірі шкодить здоров'ю людини, не руйнує його мозок, і, здавалося б,
достатня безпечна. Але іноді надмірне захоплення Інтернетом дійсно стає
причиною серйозних проблем серед яких є: неможливість особистості продуктивно
функціонувати в реальному житті; втрата соціального статусу; наявність сімейних
проблем; знецінення взаємин, що мають місце за межами медіа простору; хронічна
втома; девіантна та делінквентна поведінка, й навіть суїцидальні прояви. На мій
погляд, для того, щоб запобігти більшості з негативних ефектів, необхідно
проводити планомірну та послідовну підготовку підлітків до оволодіння новим
світом та інформаційною культурою Інтернету. Все сказане змушує задуматися ,
адже від того чим займається підліток у вільний час, як організовує своє
дозвілля , залежить подальше формування його особистісних якостей, потреб,
ціннісних орієнтацій , світоглядних установок, а в цілому зумовлює його
положення в суспільстві.
Перелік використаних джерел
1. Бурова В.В. Социально-психологические аспекты Интернет-зависимости. – М., 2001.
2. Войскунский А.Е. Зависимость от Интернета: актуальная проблема // Мир Интернета. – М., 2000. – №3. – С. 76 – 81.
3. Войскунский А.Е. Психологические исследования феномена Интернет-аддикции. – М., 2000. – 150 с.
4. Янг К. С. Діагноз – Інтернет-залежність // Мир Інтернета. – М., 2000. – № 2.
1. Бурова В.В. Социально-психологические аспекты Интернет-зависимости. – М., 2001.
2. Войскунский А.Е. Зависимость от Интернета: актуальная проблема // Мир Интернета. – М., 2000. – №3. – С. 76 – 81.
3. Войскунский А.Е. Психологические исследования феномена Интернет-аддикции. – М., 2000. – 150 с.
4. Янг К. С. Діагноз – Інтернет-залежність // Мир Інтернета. – М., 2000. – № 2.
Комментариев нет:
Отправить комментарий